22/3/13

Què fem... primer trimestre 2013

"On eres ahir?", ens pregunteu de tant en tant a les llibreteres... A la Diana i la Sonia del Pati de llibres ens agrada tant la nostra feina que la fem dins i fora de la llibreria.
Aquest primer trimestre de 2013 hem muntat un punt de venda de llibres infantils i assaig sobre la lij en una escola d'Art i Disseny, hem llegim àlbums a quatre mans (i vuit i dotze i més, he, he) dins un taxi!, hem fet xerrades a la universitat i en una escola d'il·lustració, i ens han convidat a fer un cafè pedagògic amb pares i mares d'una escola pública.
Fa gairebé cinc anys que col·laborem fora de la llibreria amb totes aquelles activitats de promoció de la lectura que considerem que s'adiuen amb la nostra manera de treballar amb els llibres: encomanar el gust per la lectura i el plaer de llegir.
Aquí us fem cinc cèntims de les col·laboracions d'aquest primer trimestre de 2013.

A finals de gener 2013 vam col·laborar amb el FLIC (Festival de Literatures i Arts Infantil i Juvenil) que organitza Tantàgora.


Llibreria nomàda instal·lada a l'EADT
Un matí de divendres ens vam submergir en una piscina artística: el Laberint a la Piscina que va portar el FLIC a l'Escola d'Art i Disseny de Tarragona. Hi vam muntar una taula enorme de venda de llibres ben triats. Hi havia un espai amb una selecció de llibres d'assaig sobre la lij que ofereixen eines per conèixer-la en profunditat des de diferents perspectives (creació, anàlisi, lectura de la imatge, selecció...), un altre espai amb llibres dels il·lustradors que exposaven els seus originals (Sara, Isidro Ferrer, Carmen Segovia, Albert Asensio, Ana Castagnoli, Carolina Celas) i quatre espais amb llibres de quatre editorials que van realitzar trobades personalitzades d'editors amb joves il·lustradors per veure els seus books (Takatuka, Ekaré, Flamboyant, Hipòtesi). 
Vam nedar a voluntat, entre il·lustracions i textos ben editats, juntament amb uns professors, personal i alumnes de l'Escola d'Art i Disseny de Tarragona que ens van fer somriure al llarg del matí centenars de vegades, juntament amb els editors amb els quals ens agrada parlar tranquil·lament de llibres concrets i gràcies a la Magalí Homs i la Roser Ros, que van encomanar a tothom que hi va ser la màgia que el FLIC porta arreu... I és que, com bé saben alguns infants, el FLIC viu una mica a tot arreu.

Taxi FLIC al CCCB que porta a llocs fantàstics
Van passar pocs dies i vam tornar a viatjar amb els àlbums il·lustrats de la mà del FLIC, aquest cop dins un taxi! De tots els àlbums que ens convidaven a visitar llocs fantàstics i personatges meravellosos, el que més va entusiasmar els nens i nenes que van pujar al taxi va ser Els tres bandits, de Tomi Ungerer, publicat en català i castellà per Kalandraka. Hi va haver uns nens que van fer cua fins a tres vegades al pati del CCCB per pujar al taxi i demanar que l'expliquéssim de nou. Vam tenir un viatge fabulós asseguts al taxi juntament amb Monsieur Hulot, el ninot de neu, King Kong, els nens de Jumanji i en Max i els seus amics monstruosos.




Va passar febrer i començant el mes de març, vam fer una xerrada sobre llibres infantils i llibreries a partir de l'experiència concreta del Pati de llibres a l'Escola de Llibreria, el postgrau que enguany ha organitzat per primera vegada la UB amb col·laboració amb el Gremi de Llibreters de Catalunya. Va ser una jornada molt pràctica en què cada alumne va triar un llibre concret dels que vam portar a la universitat i, a partir d'aquell llibre, vam establir una conversa creuada en què vam tractar temes rellevants sobre lij, gèneres, formació, aplicació en la llibreria, etc. Tot plegat a partir de dos documents de treball que havíem passat amb anterioritat als organitzadors de la xerrada i ells van fer arribar als alumnes. Un document elaborat des de la perspectiva de la llibreria amb proposta bibliogràfica per a la formació en el coneixement i estudi de la lij i altres informacions importants per a qui vol muntar una llibreria o treballar en una que ja existeix amb fons de literatura infantil i juvenil. L'altre document proposava eines per a la formació, l'estudi i el coneixement en profunditat de la lij amb llistes de recursos que els alumnes poden trobar a Internet. És un document de treball elaborat per la Glòria Gorchs, que havia estat la persona proposada per fer la xerrada en el postgrau i a qui vam substituir tan bé com vam poder, i la Nati Calvo, ambdues bibliotecàries especialistes d'infantil de qui aprenem contínuament perquè a més de saber-ne un niu, són molt actives i tenen la capacitat de plasmar en experiències concretes l'apropament dels infants i les seves famílies a la lectura, que és l'objectiu final de les nostres feines.


Entreu al blog del Laboratori de lletres i imatges que porta la Glòria Gorchs a la Biblioteca Roca Umbert de Granollers. No en voldreu sortir de tan bé com s'hi està i tan ben articulades com ho estan les propostes de treball artístic que hi fan a partir dels llibres infantils.


Dimecres passat vam portar una maleta carregada de llibres a l'Escola Eina (Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona), on vam fer una classe convidades pel Pep Brocal, il·lustrador que coneixereu, entre d'altres obres, pels còmics de la revista Piu, piu, a la qual us animem a subscriure-us si teniu infants de 0 a 3 anys: 



I també, per les obres d'artista que publica Badabum i venem al Pati de llibres:




Pep Brocal, professor dins el Curs d'Especialització "Il·lustració per a Publicacions Infantils i Juvenils", ens va proposar fer una una sessió en què parléssim de la il·lustració en els llibres infantils, les revistes, les joguines i altres productes adreçats als infants. Vam passar als alumnes a través del seu professor un document previ a la sessió amb informació bibliogràfica interessant sobre lij i proposta d'exemples de llibres, espais d'exposició i altres productes com ara joguines i objectes que fem servir en la vida quotidiana on la il·lustració és fonamental. I com que d'il·lustració i revistes en sap ell molt més que el que puguem arribar a saber nosaltres d'aquí a cent anys, vam centrar la sessió en el treball sobre llibres concrets per mostrar possibilitats diverses d'enfocament i proposta d'il·lustració tenint ben present què es vol explicar, a qui va dirigida la creació i, sobretot, tenint sempre present que no ha d'haver-hi cap element gratuït, ja que totes les eines i recursos que es fan servir en la creació i producció de llibres infantils han d'estar al servei de la història que s'explica: continent al servei del contingut. Vam parlar de la importància que té per als il·lustradors conèixer els codis de lectura de la imatge per afrontar la creació d'un llibre, vam donar eines concretes de lectura i vam convidar els alumnes a llegir les obres d'assaig sobre el tema de Teresa Duran

Finalment, ahir vam donar la benvinguda a la primavera d'una forma ben pedagògica, participant com a convidades del cafè pedagògic que ha engegat un grup de pares i mares ben actius de l'Escola Collserola de Sant Cugat del Vallès. A l'Escola Collserola tenen la sort de comptar amb l'Ariadna Bonet com a bibliotecària escolar i, a més, l'Alba Lladós, responsable d'infantil a la Biblioteca Gabriel Ferrater de Sant Cugat, és mare de l'escola. D'aquests cafès pedagògics en pot sortir un grup de treball lector que enllaci escola i famílies ben interessant. Però parlem de la sessió de dijous...
El tema central: l'acompanyament a casa en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. El punt de partida va ser una primera sessió de jocs en família que havien fet amb un vespre amb el Toni López de La Tresca i La Verdesca. A partir dels jocs orals que ja havien treballat (fer rodolins, paraules encadenades...) vam proposar altres jocs i situacions quotidianes on utilitzar la lectura i l'escriptura com una eina en la conversa amb els infants. I vam preparar una àmplia selecció de llibres per llegir en família (lectura compartida): primers llibres, abecedaris, contes, reculls de contes, poemes i poemaris, àlbums il·lustrats, primeres novel·les, còmics, llibres de coneixements...
La voluntat: donar eines per treballar els tres usos de la lectura i l'escriptura: l'ús pràctic (llegir i escriure per interpretar i crear textos instructius que ens expliquen, per exemple, les regles d'un joc, com preparar una recepta de cuina o com saber fer funcionar un aparell), l'ús científic (llegir i escriure per aprofundir en coneixements sobre nosaltres mateixos i el món que ens envolta) i l'ús literari (llegir i escriure pel plaer de gaudir de la literatura i l'art).
L'objectiu: que la lectura i l'escriptura formi part continuadament del dia a dia dels infants en la seva realitat quotidiana.

Llegim i juguem: Lletra a lletra
d'Àngels Navarro (Combel)
I acabem el trimestre donant la benvinguda a la primavera i començant a preparar les col·laboracions que farem el proper trimestre... Us mantindrem informats.